So czy Such? Intensyfikatory w języku angielskim – prosto i z przykładami z Teneryfy! 
Wczorajszy huragan Nuria zainspirował mnie do tego wpisu, bo było intensywnie! Zatem dziś będzie o intensyfikatorach
W języku angielskim, tak jak i polskim, często chcemy coś podkreślić lub wzmocnić– powiedzieć, że coś było naprawdę dobre, bardzo głośne albo niesamowicie intensywne. W takich sytuacjach przydadzą Ci się słówka so i such. Oba służą do wzmacniania znaczenia, ale używamy ich w trochę inny sposób.
1. „So” + przymiotnik lub przysłówek (adjective / adverb)
„So” oznacza „tak” i używamy go bezpośrednio przed przymiotnikiem lub przysłówkiem.
The waves were so high yesterday – we couldn’t swim at all!
It’s so quiet here in the north of Tenerife.
She walks so slowly when we hike uphill.
She’s so lovely -song
Jeśli mówimy o porównaniach, dodajemy so much:
I sleep so much better since I moved to the countryside.
The Canarian lifestyle is so much more relaxed than in big cities.
2. „Such” + rzeczownik lub przymiotnik + rzeczownik
„Such” oznacza „taki / taka / takie” i używamy go przed rzeczownikiem lub przed przymiotnikiem + rzeczownikiem.
It was such a windy day – palm leaves were flying everywhere!
We had such a delicious meal in that small restaurant.
Mount Teide is such an impressive volcano!

Uwaga! Po „such” używamy „a” lub „an” tylko wtedy, gdy rzeczownik jest policzalny i w liczbie pojedynczej:
such a good idea
such a beautiful view
BUT : such good ideas (bez „a”, bo liczba mnoga)
such helpful people (bez „a”, bo liczba mnoga)
Such + rzeczownik niepoliczalny
Używamy „such” również z rzeczownikami niepoliczalnymi, które nie mają liczby mnogiej (np. weather, advice, music).

We had such nice weather during our hike in the Anaga mountains.
(Mieliśmy taką ładną pogodę podczas wędrówki po górach Anaga.)
That was such useful advice – thank you!
(To była naprawdę przydatna rada – dziękuję!) „RADA” czyli 'advice” jest niepoliczala w języku angielskim.
It’s such beautiful scenery around Los Silos.
Such + rzeczownik w liczbie mnogiej
Używamy „such” również z rzeczownikami w liczbie mnogiej, bez „a/an”.
They are such friendly people – always smiling and ready to help.
(To tacy przyjaźni ludzie – zawsze uśmiechnięci i chętni do pomocy.)
We met such amazing travellers in the hostel last year.
(Poznaliśmy naprawdę niesamowitych podróżników w hostelu w zeszłym roku.)
3. „So” + much / many / little / few + rzeczownik
Gdy używamy wyrazów much, many, little lub few, zawsze wybieramy so, nigdy such.
There were so many people at the beach after the storm.
We had so little electricity during the last blackout.
So much ash covered the rooftops after the eruption.
4. Wyrażanie skutku: „so / such … that”
Możemy używać so i such razem z that, by powiedzieć, jaki był efekt czegoś.
The wind was so strong that we had to cancel the trip.
It was such an intense experience that I’ll never forget it.
There was so much dust in the air that flights were delayed for hours.
Podsumowanie 
so + przymiotnik / przysłówek
→ so beautiful, so quickly, so hot
such + (przymiotnik) + rzeczownik
→ such a nice day, such a storm, such an amazing place, such lovely people
so + much / many / little / few + rzeczownik
→ so much rain, so many tourists, so little time
so / such … that – by pokazać rezultat
→ so tired that I fell asleep, such a loud noise that it woke me up
A teraz krótki test: co powiesz w tych sytuacjach?
1. Sytuacja: Jest bardzo gorący dzień, a ty czujesz się zmęczony. Zauważasz, że inni ludzie szukają cienia, żeby odpocząć. Zadanie: Napisz zdanie z „so” lub „such”, które opisuje skutki tej sytuacji.
2. Sytuacja: Podróżujesz po wyspie, a widoki są oszałamiające – góry, morze, małe wioski. Zadanie: Stwórz zdanie z „so” lub „such”, które wyraża twoje wrażenie na temat tych widoków.
3. Sytuacja: Spotykasz ludzi, którzy są bardzo mili i uprzejmi, pomagają ci w każdej sytuacji. Zadanie: Napisz zdanie z „so” lub „such”, które wyraża, jak bardzo cię to zaskakuje lub cieszy.
4. Sytuacja: Ktoś przygotowuje pyszne danie, które smakuje wyśmienicie. Nigdy nie jadłeś czegoś takiego. Zadanie: Napisz zdanie z „so” lub „such”, które opisuje twoje wrażenie na temat jedzenia.
Po więcej ćwiczeń interaktywnych i przykładów zerknij na stronę British Council TUTAJ.
UWAGA! – „So” może też pełnić funkcję spójnika!
„so” może również pełnić funkcję spójnika (linking word) w języku angielskim, który łączy zdania lub części zdania. Używamy go, gdy chcemy pokazać skutek lub rezultat czegoś. Zwykle oznacza to, że coś jest wynikiem jakiejś przyczyny lub sytuacji.
Kiedy używamy „so” jako spójnika, zwykle wprowadzamy rezultat czegoś, co zostało wcześniej wspomniane w zdaniu.
Przykłady:
It was raining, so we stayed at home.
(Padał deszcz, więc zostaliśmy w domu.)
(przyczyna: padał deszcz, skutek: zostaliśmy w domu)
She was tired, so she went to bed early.
(Była zmęczona, więc poszła spać wcześnie.)
Więcej wpisów o języku angielskim znajdziesz w kategorii: English is easy ale czy na pewno?
Szczegóły mojej oferty lekcji online poniżej.
Lekcja języka angielskiego online na całym świecie. Meet, zoom, whatsapp etc…