Opóźniony lot, czyli upomnij się o swoje. Warto!
Dzięki Konwencji Montrealskiej niedawno mój dzień zaczął się od bardzo dobrej wiadomości. A przyczynił się do tego opóźniony lot z Gatwick do Krakowa. Tego dnia leciałam z Korsyki do Krakowa przez Londyn. Zatem miał to być dla mnie i tak dość długi dzień. A okazał się jeszcze dłuższy…
Dzięki Konwencji Montrealskiej niedawno mój dzień zaczął się od bardzo dobrej wiadomości. A przyczynił się do tego opóźniony lot z Gatwick do Krakowa. Tego dnia leciałam z Bastii na Korsyce z przesiadką w Londynie. Zatem miał to być dla mnie i tak dość długi dzień. A okazał się jeszcze dłuższy…
Co to takiego, ta „Konwencja”? To taki fajny akt prawa międzynarodowego, który reguluje odpowiedzialność cywilną przewoźników lotniczych w przypadku, gdy „pasażerowie, bagaż i / lub ładunek poniosą szkodę w międzynarodowym transporcie lotniczym”. A do takich należy m.in. opóźnienie lub odwołany lot. Dobrze, jako pasażer, znać swoje prawa.
15 października na Facebookowym blogu żaliłam się na 4-godzinne opóźnienie mojego lotu, które zmieniali co godzinę. Do samego końca nie wiedziałam, czy w ogóle wylecę tego wieczora do Polski. Ostatecznie na lotnisku Gatwick spędziłam 8 godzin zamiast 3 i zamiast o 19.30 w Krakowie wylądowałam o 23.35. Na miejsce mojego noclegu (koniecznie przeczytaj o nim TUTAJ) dotarłam grubo po północy.
Opóźnienie samolotu wynikało z przyczyn 'operacyjnych’. Jak wyjaśniono w komunikatach tuż przed startem, załoga została ściągnięta z Katowic, bo ta w Krakowie była niekompletna i lot nie mógłby się odbyć.
2 dni po przyjeździe wypełniłam w tej sprawie stosowne formularze na stronie linii lotniczej i po kilku dniach otrzymałam całkiem przyjemną kwotę w ramach rekompensaty. Pamiętajcie o tym następnym razem, kiedy Wasz lot będzie opóźniony lub odwołany. Oczywiście trzeba się tym zająć samodzielnie, czyli wysłać wniosek o odszkodowanie w swoim imieniu. Nie liczcie na to, że linie lotnicze pierwsze zwrócą się z tak szczodrą ofertą do pasażera . Więcej o konwencji przeczytasz TUTAJ.
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot waha się między €250, a €600 i zależy od długości opóźnienia oraz odległości do lotniska docelowego. Jak widać poniżej, moje oczekiwanie na lot zostało zrekompensowane kwotą €250 bezpośrednio na moje konto Revolut.
Formularz reklamacyjny w przypadku linii Wizzair znajdziesz w zakładce Skargi i pochwały TUTAJ.
A z innej beczki, to zobacz też:
- E-book: Jak tanio podróżować
- Praca zdalna: pomysły na pracę online
- Język angielski: indywidualne lekcje online
- Workaway: 3 miesiące gratis z tym linkiem
- Co to jest Workaway – tekst po angielsku (wyślij znajomym!)
- Znajdziesz mnie też tutaj: Facebook, Instagram
- Wywiad ze mną: Czy podróżowanie jest tylko dla bogatych?